štvrtok 28. februára 2008

Facebook virus, hi5 virus.

Facebook aj hi5 sú virtuálne sociálne siete. Čo je to sociálna sieť? Sociálna sieť je množina sociálnych subjektov (uzly siete), ktoré sú prepojené vytýčenými vzťahmi (hrany siete). Facebook a aj hi5 autori definovali ako takúto sieť. Navonok to tak aj vypadá. Tisíce užívateľov sa spoznáva, spájajú sa do skupín, kecajú, posielajú si virtuálne pozdravy a darčeky, zdieľajú svoje fotografie ba dokonca svojich priateľov. Áno, aj svojich priateľov! A tu to začína byť podľa mňa divné, pretože nie všetci priatelia môjho priateľa sú aj mojimi priateľmi. Takto sa dá, o mne cudzích ľuďoch, dozvedieť kopec všelijakých vecí. Horšia vec, že aj oni o vás sa toho môžu veľa dozvedieť a to sa mi veru už nepáči. To už je veľký zásah do súkromia. Mám účet na facebook ale keď som zistil, túto skutočnosť, maximálne som obmedzil používanie tejto „sociálnej siete“. Stále mi však od pár priateľov chodia rôzne blbosti typu, priateľ ti daroval medvedíka, pošli ho ďalej. Kebyže mám viac priateľov, tak mi aj keď možno z ich strany v dobrej viere, doslova spamujú emailovú schránku. Nehovoriac o tom, že sa mi ozývajú absolútne cudzí ľudia s ponukou „priateľstva“ a pritom o mne nič nevedia a ja o nich tiež nie.

Ďalšou vecou, ktorá sa mi na hi5 a facebook nepáči je posielanie pozvánok. Pamätáte sa na vírus I love you? Prišla vám správa, ktorá sa automaticky odoslala na všetky emailové adresy vo vašom adresári. Hi5 robí to isté. Pri registrácii automaticky rozošle pozvánky na všetky adresy vo vašom adresári! Za posledný mesiac (február 2008) mi 6 absolútne neznámych ľudí poslalo „ a hi5 Friend Request“! Vraj: „I'd like to add you to my hi5 friends network. You have to confirm that we are friends, and we'll each get to meet more people. Please approve or reject my request by accessing the hi5 web site.“ Zo sociálnej siete sa stáva sieť podobná vírusu, ktorá nás spamuje ponukami na „priateľstvo“. Čo sa za tým skrýva? Predsa peniaze, čo iné? Čím viac užívateľov, tým vyššia návštevnosť a tým väčšie príjmy z reklamy.

A obrana? Nuž, prestaňte navštevovať virtuálne siete a nájdite si reálnych priateľov. Osobný kontakt je predsa len oveľa lepší a spomienky na chvíle prežité s ozajstnými priateľmi sú trvácnejšie. Ozajstný priateľ vám vie doslova podať pomocnú ruku, čo ten virtuálny nie vždy dokáže.

6 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

zbytocne meditovanie nad zbytocnostami...

Anonymný povedal(a)...

dobre vystihnuté

Anonymný povedal(a)...

Andrej, suhlas!

Anonymný povedal(a)...

Suhlasim s clankom. Ked mi to prislo prvy raz, skusal som sa tam zaregistrovat, ale ked to odrazu odo mna pytalo login a heslo na gmail, vedel som, ze nie je vsetko fer.

Anonymný povedal(a)...

ano, hi5 pozaduje heslo do emailovej schranky, ale pokial viem, tak tento krok pri registracii mozno bez problemov preskocit ("SKIP").

mne zacina prekazat to, ze ktokolvek z priatelov mi moze na stenu napisat cokolvek. samozrejme, ze sa to da dodatocne vymazat, ale obcas to moze byt aj kompromitujuce...

treba vsak dodat ze je vhodne pohrat sa s nastaveniami facebook-profilu. je mozne mnohe tieto spravy a hlasenia obmedzit..

vsetko s mierou

Andrej povedal(a)...

Myslim, ze facebook ma dost vela dier. Napriklad ked moj priatel okomentuje fotku svojho priatela, ktory ale nie je zaroven mojim priatelom, tak ja hned ziskam pristup do celeho albumu priatela mojho priatela, takze pozor na to.