piatok 4. januára 2008

Realita v realitách


Nedávno som na internete narazil na ďalší článok o cenách bytov na Slovensku. Autor tak ako už x iných autorov tvrdil, že ceny bytov sa zbrzdia resp. nebudú narastať. Tieto tvrdenia samozrejme podložil vyjadreniami „odborníkov“. Tými úvodzovkami nechcem spochybniť ich odbornosť ale skôr ich nesprávne predpovede.

Články píšuce o zastavení doslova raketového rastu cien alebo dokonca o poklesu cien bytov a nehnuteľností sa objavujú už nejaký ten rok, takmer každý mesiac v tom či onom periodiku.

Keďže som jedným z mnohých mladých ľudí, ktorí by radi už konečne vyleteli z rodičovského hniezda a osamostatnili sa, sledujem ceny bytov priebežne už asi 2 roky a asi aj tak dlho sa snažím si nájsť vhodné bývanie.

Mojou smolou je, že možnosť získať nejaké tie prostriedky na kúpu bytu sa mi dostala až v čase keď ceny bytov už boli vysoké a práve v tom čase sa začali výraznejšie vyskytovať články na tému ceny nehnuteľností. A práve tu je kameň úrazu. V tých článkoch boli prognózy ďalšieho rastu cien avšak s tým, že do roka sa ten rast zastaví, trh sa nasýti a ceny môžu dokonca poklesnúť. To bolo asi pred rokom a pol. Moja vina, nemal som tým článkom a vyjadreniam „odborníkov“ veriť a už im veru ani neverím. Ceny nehnuteľností ďalej raketovo rastú a nech si vraví kto čo chce aj naďalej porastú a ak prijmeme euro, tak určite sa rast nezastaví, naopak, ceny poskočia ešte viac.

Na Slovensku je ohromné množstvo špekulantov, ktorí využívajú každú príležitosť ako čo najviac niekedy doslova okradnúť obyčajného človeka a často zneužívajú nezávideniahodnú situáciu v akej sa ľudia nachádzajú. Preto sa snažím svoju situáciu čo najrýchlejšie vyriešiť, každým mesiacom čakania sa mi možnosť kúpiť si slušný byt čoraz viac vzďaľuje, pretože rast platov (ak možno vôbec hovoriť o raste) ani zďaleka nedosahuje úroveň nárastu cien bytov. Už aj tak mám doslova hrôzu, že kvôli tým pár stenám a kope betónu sa zadlžím na celý život, hypotéka na maximálnu dobu ma neminie. Za milión, ktorý by som splácal cca 10-15 rokov, čo je pre mňa ešte akceptovateľná doba a aj úver nepreplatím až o toľko, už nie je žiadna šanca kúpiť slušný byt, najmä ak to ma byť byt viacizbový, pretože počítam do budúcnosti aj s rodinou a nebudeme sa predsa tlačiť v garsónke alebo jednoizbovom byte.

Nehovoriac o nástrahách v podobe starých bytov. Vraziť milióny do kúpy možno celkom zachovalého samotného bytu avšak vo zvonka nie lákavo vyzerajúcej bytovke nie je žiadna výhra, nehľadiac na to, že je treba do rekonštrukcie často vraziť ďalšie desaťtisíce. A nové byty? Tých je málo a keď aj nejaké sú, ich ceny sa pohybujú pre bežného smrteľníka, zarábajúceho hoc aj niečo viac ako je priemerná mzda, v astronomických výškach. Žiadna banka mu neposkytne na taký byt hypotéku, ani tú s najdlhšou dobou splácania.

Ceny bytov a nehnuteľností stále rýchlo porastú, to je môj názor, to sú moje osobné skúsenosti.


pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk alebo hlasuj na: vybrali.sme.sk

2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Kratko sleduješ pohyb cien, ceny po vstupe do EU značne klesli.

Anonymný povedal(a)...

Ahoj, pracujem ako realitná maklérka v Prešove. Zaujímalo by ma, v ktorej časti Slovenska hľadáš byt, pertože moja skúsenosť z praxe je, že byty v Prešove išli od júna rapídne dole! Je prebytok bytov a poniektorý zúfali majitelia idú až pod hranicu cien a to len preto, aby sa im podarilo predať. Sú aj extrémy. Našiel by si napríklad aj 800.000 rozdiel ceny!!! A to už je čo povedať.